Taka nazwa...

Dlaczego "adameria"?

Zaraz, zaraz... to się kojarzy ze słowami: cafeteria, drogeria, pasmanteria, fanaberia, kokieteria, histeria, itp.
W tej witrynce - ma prawo.
Będzie raczej okołomuzycznie. Choć nie zawsze,
a na dodatek widziane subiektywnie.
Zapraszam. Każdego kto tu zajrzy - pozdrawiam. Wszak ważne jest podzielenie się... z Wami.A na koniec - postaram się nie wymądrzać. Uda się:-)?

środa, 30 grudnia 2009

Listowy unikat na półkę


Kiedy Pani listonoszka przyniosła tę książkę, to ja stałem ubrany w drzwiach i miałem właśnie wychodzić. Przyjąłem przesyłkę, migiem otworzyłem i zacząłem przeglądać. I tak zatrzymałem się w drzwiach na pół godziny, dopóki nie zrobiło mi się gorąco. Musiałem przejrzeć i cofnąć się w czasie. Tzw. rarytas pod tytułem "Lista Przebojów Trójki Not. 1301-1330" autorstwa Jakuba Jarosza i Jacka Marcinkowskiego stanowi suplement do książek Marka Niedźwieckiego z zestawieniami LP3 i na temat LP3. Dla mnie to uzupełnienie jest o tyle ważne, że jako słuchacz i fan, dzisiaj już obu List, do notowań opisywanych w książce podchodzę emocjonalnie.
Kończy się rok 2009, kończy się dekada. Muzycznym wydarzeniem dekady w mojej opinii nie była śmierć takiego czy innego muzyka, jakiś koncert czy płyta... Cóż, każdy pewnie teraz pomyśli inaczej... Subiektywizm. Przejście (nie odejście!) Pana Marka z jednej stacji radiowej do drugiej uderzyło we mnie na tyle mocno, że nie sposób zapomnieć o tym co się działo w 2007 roku. 25 płyt na 25-lecie plus 5 "Złotych Trójek" (czy to przypadkowe połączenie tych dwóch słów?), książka nr 2 wydawały się podsumowaniem, a były również pożegnaniem.
Pożegnaniem i powitaniem zarazem jest prezent od Forum LP3 (link po prawej) dla Pana Marka - właśnie ta książka. Okładka zawiera pracę Jarosława Blaminskiego, który jest fanem LP3 i for(um)owiczem, podobnie jak autorzy tej książki. Książka ma 130 stron, jest już drugie wydanie, a wydawcą jest Jotem3.pl czyli też for(um)owicz. Wszystko co jest wewnątrz dotyczy najnowszej i najstarszej historii Listy. Książkę rozpoczyna wstęp Pana Marka oraz kilka zdań od Użytkowników Forum. Zaraz po tym Pani Alina Dragan pisze o przyjaźni z Panem Markiem. Dalej mamy każde notowanie od 1301 do 1330, które zostało wydrukowane w formie repliki odręcznego spisu utworów jakiegoś wykonawcy znanego z Listy, redaktora muzycznego albo for(um)owicza. Uzupełnienie stanowią wpisy z Forum LP3 oraz krótkie bądź odrobinę dłuższe notatko-wspomnienia, które możnaby zatytułować po prostu "Czym jest dla mnie lista przebojów?". Wszystkich osób nie wymienię, ponieważ jest ich bardzo wiele (więcej niż same 30 notowań). Pozwolę sobie wspomnieć ludzi z Forum, ponieważ to wydawnictwo jest przede wszystkim ich dziełem. Chronologicznie, kolejno nickami:  Megalomaniec 3-owy, jblaminsky, Jacek Kmiecik (wyjątkowo imię i nazwisko, wszak to administrator Forum!), grzesost, drwycior, Martyr, szakal35, Ś.P. Bodeczek, Gabram, leszekno, adr, JC, emma_em, kajman, Yacy, andrew01, DarekM, Gary, Emilencja, Darek, Jopkolog, jotem3, Robinson, ku3a, Kiefer, Bobby-X, 1981, tadzio3. Dodatkowo dorzucę do tej listy Marcina Buchalskiego i Izę Matuszak, których nicki nie są wymienione w książce. Mam nadzieję, że nikogo nie pominąłem. Z muzyków chyba najcenniejszy jest zapis Sala Solo, bo to jedyny gość, spoza Polski. Dzięki Januszowi Bosowskiemu z Wietrznego Radia Chicago można przeczytać krótkie felietony Pana Marka powiązane z bieżącymi notowaniami. W książce są zamieszczone także zdjęcia ze zlotów forumowych oraz innych spotkań z Panem Markiem, a na końcu książki pojawiają się nawet zdjęcia z IV zlotu,  na których jest Pan Piotr Baron. Wartościowymi zestawieniami są: podsumowanie 1330 notowań oraz Topy Wszechczasów od tzw. zerowego z 1983 roku do czternastego. Dla mnie smaczkiem jest tzw. "przedlista" czyli zestaw notowań Listy Przebojów Programu Pierwszego współprowadzonej przez Bogdana Fabiańskiego i Marka Niedźwieckiego od 08.08.1981 do 12.12.1981 (wiadomo dlaczego dalej nie!) oraz przedsłowo do tej "przedlisty", którego autorem jest Krzysztof Matejko.
Dla fana LP3, jakim niewątpliwie jestem, to wydawnictwo jest świadectwem tamtego czasu, roku 2007. Wywołuje ono falę wspomnień. Pamiętam, że 27.07.2007 wyprawiałem moją rodzinkę nad morze i szczerze, to nie bardzo miałem czas wsłuchiwać się w notowanie nr 1330. Było pakowanie, a przy tym ogólne zamieszanie. "Com uczynił". Podobało mi się to tłumaczenie piosenki Linkin Park, ale nie zdawałem sobie sprawy, że ono jest dwuznaczne. Na dodatek, zupełnie na luzie słuchałem 29.07 "Markomanii" z konkursem o Liście w tle. Przynajmniej tak się wydawało, że w tle. Męczyło mnie tylko, dlaczego Pan Marek nie gra choćby ciut weselszej muzyki... Pamiętam audycję "TuBaron" 31.07 - piękne pożegnanie i swego rodzaju "namaszczenie" następcy. Posłuchajcie (z wrzuty.pl, trzeba nacisnąć przycisk play ze strzałką, a potem chwilkę odczekać):
Marek Niedźwiecki ostatni raz w Trójce

Piosenką na pożegnanie był utwór Lionela Richie "Goodbye". Książka przywołuje też dalekie wspomnienia. Przykładowo - moją niezwykłą radość, kiedy to z okazji I Komunii Św. otrzymałem tranzystorowe radio  "Lena". Już nie musiałem słuchać audycji w pokoju Rodziców ze słuchawkami na uszach.
Dziś na szczęście mogę się cieszyć tym, że zamiast jednej - są dwie rówoległe Listy. Pewnie ja ułożyłbym każde notowanie w innej kolejności niż "odbiorniki" i "słuchawki" przy pomocy swoich głosów. Jednak zawsze ciekawi mnie ten cotygodniowy wybór i szanuję go wielce. Dlatego słucham i niech tak zostanie.
Dziękuję jotem3 za profesjonalną przesyłkę!

P.S. Książka do kupienia wyłącznie na Forum LP3 lub Forum LPMN.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz